sobota, 11 marca 2017

Czy woda pomaga w odchudzaniu? Jak działa?

woda h2o

Mówi się, że przeciętna osoba nie powinna pić zbyt dużo płynów w ciągu dnia, ponieważ jej organizm, po prostu, tego nie potrzebuje.
Częstsze uzupełnianie płynów potrzebne jest osobom trenującym. Bowiem wysiłek fizyczny oznacza intensywne pocenie się, które powoduje utratę wody przez organizm. Wówczas ważne jest, by uzupełniać wodę i pilnować poziomu elektrolitów.

Czy woda pomaga w odchudzaniu?

Bez wątpienia woda odgrywa istotną rolę w procesie odchudzania. Wypełnia żołądek, na dłuższy czas dając uczucie sytości, w związku z tym traci się apetyt na podjadanie niezdrowych przekąsek.
Jednak nie powinno się pić w trakcie posiłków ponieważ zmniejsza to stężenie enzymów trawiennych, co utrudnia trawienie. Ponadto spożywany pokarm zlepia się z żołądku, co sprawia, że aby się najeść trzeba zjeść dużo więcej. Zatem najlepiej wypić szklankę wody 10 minut przed i po jedzeniu.
Aby nastąpiło spalanie tkanki tłuszczowej niezbędne jest wywołanie szeregu reakcji. Zatem koniecznym jest odpowiednie nawodnienie organizmu, gdyż wszystkie reakcje biochemiczne zachodzące w organizmie człowieka wymagają obecności wody.



Odchudzanie, to nie tylko spalanie nadmiaru tkanki tłuszczowej więc woda potrzebna jest także do wydalania toksycznych produktów metabolizmu. Przykładowo w procesie oddychania tracimy codziennie około pół litra wody, dlatego należy spożywać odpowiednią jej ilość. Sama woda nie zneutralizuje toksyn w organizmie, ale wspomaga pracę nerek, które przyczyniają się do oczyszczania organizmu z odpadów metabolicznych. Niedobór wody sprawia, że nerki nie mogą wykonywać swojej pracy prawidłowo, a toksyny zalegają w organizmie.

Ile pić wody na odchudzanie i dla zdrowia?

Jeśli nie wypije się min. 1,5 litra wody w ciągu dnia, można poczuć znużonym i osłabionym. Czasami mogą nawet wystąpić zawroty głowy i drżenie rąk. Spowodowane jest to, spadkiem poziomu elektrolitów. W takiej sytuacji najlepiej sięgnąć po wodę wysoko zmineralizowaną.
Uznaje się, że powinno się pić źródlaną lub przegotowaną, gdyż jest optymalna, by utrzymać elektrolity na odpowiednim poziomie, Jeśli ktoś ma skłonność do obrzęków, pij wodę z niską zawartością sodu.

Wodę należy pić małymi łykami i w nie zbyt dużych ilościach. Lepiej jest pić częściej, ale mniej. Wypicie naraz zbyt dużej ilości wody może spowodować szybsze wypłukiwanie soli mineralnych z organizmu.

Specjaliści zgadzają się się, że 2,7 litra wody dla kobiet i 3,7 litra dziennie dla mężczyzn to odpowiednia dawka. Chodzi o wodę dostarczaną do organizmu z różnych źródeł (napoje i jedzenie). Łatwa reguła, to  8×8 – czyli należy pić osiem razy dziennie szklankę wody o zawartości 8 uncji, co odpowiada tradycyjnej szklance. W ten sposób dostarczymy 2 litry wody dziennie.

Warto pamiętać, że zapotrzebowanie na wodę zależy od wielu różnych czynników i istnieją inne rekomendowane sposoby wyliczenia indywidualnego zapotrzebowania na wodę.

picie wody
Podczas wysiłku fizycznego należy dostarczać organizmowi więcej wody!

Czym właściwie jest woda (H2O)

Główna hipoteza głosi, że woda w stanie wolnym lub w związkach chemicznych była obecna na naszej planecie już w trakcie formowania się Ziemi. Woda jest jedną z najpospolitszych substancji w całym wszechświecie. Cząsteczka H2O jest trzecią najbardziej rozpowszechnioną molekułą w ośrodku międzygwiazdowym, po cząsteczkowym wodorze i tlenku węgla. Niezwykły związek wodoru i tlenu zapisany wzorem sumarycznym H2O nie wyjaśnia unikalnych właściwości fizycznych i chemicznych wody, bo zależą one od budowy cząsteczki.
Między atomami wodoru  i atomem tlenu w wodzie powstają wiązania spolaryzowane, co jest skutkiem wysokiej elektroujemności atomu tlenu, czyli jego tendencji do przyciągania elektronów.
Cząsteczki wody chętnie łączą się ze sobą poprzez wiązania wodorowe (asocjacja).
Gęstość wody jak i innych substancji, zależy od temperatury, ale przypadku wody zależność ta jest specyficzna. Woda największą gęstość osiąga w temperaturze 4 stopni C. Dalsze oziębianie wody lub jej podgrzewanie  powoduje zmniejszanie jej gęstości.


Woda ropuszcza doskonale wiele związków chemicznych stałych, ciekłych i gazowych oraz prawie wszystkie substancje nieorganiczne i wiele organicznych. Uznawana jest za rozpuszczalnik uniwersalny, bo rozpuszcza nawet  złoto i srebro.

wody w butelkach
Woda wspomaga odchudzanie i jest stosunkowo tania.

Na odchudzanie, zaparcia i choroby

Picie odpowiedniej wody we właściwych momentach da masom kałowym idealną konsystencję, co zapobiega zaparciom. Lekarze zarówno profesjonalni jak i domorośli często zalecają zwiększenie ilości płynów w diecie.
Woda może być również formą profilaktyki przeziębień, gdyż płyny usuwają szkodliwe zanieczyszczenia i toksyny z organizmu, wspomagają produkcję śluzu.Walcząc z przeziębieniem, zużywa się więcej wody niż zwykle, a odwodnienie, które może spowodować m.in. wysoką gorączkę. Picie w czasie choroby jest tak ważne, gdyż niedobór wody może nasilić objawy przeziębienia i kaszel.

Niedobór i nadmiar wody

Jeśli odwodnimy organizm narazimy się na:
  • utrudnienie odprowadzania ciepła oraz transport kwasów tłuszczowych do miejsc ich spalania
  • zmniejszenie zdolności wysiłkowych;
  • obciążamy wątrobę i nerki, które uczestniczą w wydalaniu produktów przemian kwasów tłuszczowych;
  • spowodujemy zaburzenia elektrolitowe i zmiany ciśnienia krwi.
Gdy będziemy pili zbyt dużo wody doprowadzimy do:
  • nadmiernego magazynowania wody;
  • obciążymy nerki i pracę serca;
  • problemów ze snem spowodowanym częstym korzystaniem z toalety.

Jaką wodę pić na zdrowie i odchudzanie?

Najlepiej pić naturalną wodę mineralną, taką jak źródlana, która jest wodą podziemną, pierwotnie czystą. Powinna zawierać dużo składników mineralnych (min. 1000 mg/l). W zależności od składników mineralnych mamy wodę żelazistą, fluorkową, jodkową, krzemową, siarczkową,, radonową, kwasowęglową i tzw. szczawę.
Można pić też rozcieńczone soki owocowe, warzywne, słabe napary z herbaty, napary mięty, rumianku czy z dzikiej róży.
Nie powinno się pić większych ilości wody przegotowanej, która z zasady jest "hipotoniczna" i może zwiększyć wydalanie wody przez nerki, przyspieszając odwodnienie organizmu.
Napoje gazowane nie są zalecane, bo znajdujący się w nich dwutlenek węgla, uwalniany w żołądku, rozciąga jego ściany, co skutkuje pobudzenime zakończeń nerwowych w ścianie żołądka. Wynikiem tego jest zahamowanie pragnienia, a nawet często uczucie głodu.

Powodzenia i pamiętajcie, że we wszystkim ważny jest umiar, również w odchudzaniu!

(źródła: dietetycy.org.pl.  veganisland.pl,  poradnikzdrowie.pl/zywienie,  womenshealth.pl, pfozw.org.pl/zrodlo-wiedzy/)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz